Сокирянська міська територіальна громада
Чернівецька область

Успішний досвід польських змін – для об’єднаних громад Буковини


З 1 по 7 жовтня делегація керівників об’єднаних територіальних громад, представників фінансово-економічних служб ОТГ, представників органів місцевого самоврядування та місцевої виконавчої влади Чернівецької області, а також Чернівецького Центру розвитку місцевого самоврядування відвідала з навчальним візитом гміну та місто Дзержонюв у Нижньосілезькому воєводстві Польщі. Метою навчальної поїздки було отримання практичного досвіду управління та місцевого розвитку в міській та сільській гмінах транскордонного регіону. Дзержоньовській повіт межує з Чехією, має схоже прикордонне розташування, подібну до буковинських районів та громад щільність населення та територію. Тож колегам було цікаво вивчити управлінські новації, особливості місцевого розвитку в умовах Європейського Союзу та пошук власних джерел та чинників, які сприяють місцевому розвитку. 
Польська модель місцевого самоврядування таки відрізняється від нашої; так, існує міська гміна Дзержонюв, яка включає в себе саме місто – центр повіту, і жодне сусіднє село до неї не приєднане, повітовий центр визнаний спроможним апріорі. Кількість мешканців міста і гміни – 33 тис. мешканців. Сільська ж гміна Дзержонюв налічує 23 села і 15 старостинських округів, 9200 мешканців та 141 кв. площі території. В сфері відповідальності адміністративно-територіальних одиниць базового рівня – управління початковою освітою, соціальними послугами, надання муніципальних послуг; середня школа відноситься до рівня повіту. Охорона здоров’я в Польщі не є повноваженням органів місцевого самоврядування. 
В соціалістичні часи в регіоні діяли два великих підприємства – бавовняна фабрика, що виготовляла тканини, в тому числі на експорт, та радіотехнічний завод «Діора», що займався виготовленням радіообладнання, що конкурувало з відомими японськими та німецькими фірмами. В 1991 р. промисловий комплекс було знищено. Безробіття в цій зоні сягнуло 40-50%. Врятувала ситуацію вільна економічна зона Дзержонюв, яка за 25 років свого існування надала роботу 49 тисячам осіб. Нині тут працює 20 компаній зі світовим іменем, які надають роботу понад 2000 людей щодня. Умовою звільнення від певних податків є рівень доходу інвестора, який перевищує 50 млн. злотих в рік. Таким чином підприємства зацікавлені в зростанні доходів та прозорості їх декларування.

Сільська гміна Дзержонюв з навколишніх сіл налічує 9300 мешканців - "золота" європейська модель по доступності та якості послуг. До слова, послуги мешканцям сільської гміни Дзержонюв надаються в місті - так зручніше для людей, в один голос говорять керівники. В місті та сільській гміні активно розвивається туризм. Велику увагу приділяють міжмуніципальному співробітництву - на основі таких договорів між 7 гмінами повіту працюють: спільна транспортна мережа, спільна система водопостачання та каналізації, здійснюється вивезення сміття, ремонт доріг, а також створено товариство з промоції туризму в гірській зоні.

Окремо було вивчено повноваження на рівні повіту. Віце-староста Дзержоньовського повіту Марек Пьорун та керівники відділів староства розповіли, що на рівні повіту (аналог нашого району) здійснюються 23 повноваження, серед найважливіших - середня освіта, архітектурно-будівельний контроль, охорона культурної спадщини, впорядкування земель сільськогосподарського призначення. Активно працюють програми з енергоефективності в бюджетних установах, навіть функціонують поки що поодинокі об'єкти з нульовим використанням енергії. Цікавим був досвід управління середньою освітою: в гмінах збережено початкову освіту, але в такій як Дзержонюв (23 села) існує лише 4 початкові школи, здійснюється підвезення школярів. До слова, також підвозяться діти і в дитячі садочки. Повітове фінансування поширюється на 11 середніх шкіл в 7 гмінах повіту, в якому 100 тисяч мешканців. Ніхто не говорить про існування школи в кожному селі: економіка говорить сама за себе. Натомість в селах існують культурно-спортивні простори, які стали осередками активного громадського життя, конкурують за фонди та проекти розвитку на всіх рівнях: від гміни до ЄС. Загалом трирівнева система місцевого управління дозволяє рівномірно і субсидіарно розподілити повноваження на кожен щабель місцевої влади.
Представники делегації відвідали міське бюро обслуги клієнта - польський аналог нашого ЦНАПу. Бюро включає в себе загальну канцелярію ради (до речі, сюди ж, а не деінде, подаються тендерні пропозиції для участі у різноманітних торгах), відділ геодезії та архітектури (видаються дозволи на будівництво, ведеться реєстр нерухомості тощо), відділ міської інженерії (питання доріг, дотримання правил щодо загородження територій, що ремонтуються або йде будівництво тощо), відділ економічної діяльності (реєстрація підприємств та підприємців, видача ліцензій на таксі, продаж підакцизних товарів тощо), відділ сплати податків та зборів. Тут же працює каса, касир є працівником міської ради. Послугами бюро можуть скористатися всі бажаючі, якщо стосовно них діє принцип екстериторіальності, в тому числі мешканці сільської гміни Дзержонюв. Саме бюро є невеликим, в ньому працюють 6 осіб; у випадку потреби, якщо певного працівника немає в складі бюро, а громадянин звернувся з відповідним питанням, працівник спускається в бюро на перший поверх і надає консультацію. До речі, за це працівники отримують відповідну надбавку до заробітної плати - за роботу з клієнтами.

Важливим повноваженням на рівні повіту в Польщі є забезпечення протипожежної безпеки та рятувальних робіт. Делегація керівників громад зустрілась із повітовим комендантом протипожежної служби Даріушем Копа. На допомогу державній службі тут працюють волонтерські пожежні команди, що утримуються з різних джерел - місцевих бюджетів, частина - за державного (надання обладнання), різних фондів та спілок, які допомагають вогнеборцям. На рівні гміни працює низка волонтерів, які виїжджають на виклики, що координуються в центрі повіту. До речі, в нашій області є такий аналог волонтерської команди в Недобоївській ОТГ. Що ж спонукає людей ставати волонтерами? Хоча вони отримують певну винагороду за виїзди та навчання, не це головне. Це є престижним, ознакою соціальної відповідальності, цією діяльністю люди пишаються.

Повертаючись до теми освітньо-спортивного простору в селах, тут свою роль відіграють численні фонди місцевого розвитку Європейського Союзу, які надають фінансування на реалізацію проектів. Село на 750 жителів має прекрасно доглянуте футбольне поле, тренажерний комплекс під відкритим небом, сучасну будівлю спорткомплексу з усією необхідною інфраструктурою. Це -результат залучених європейських коштів, виграних через проекти в рамках програм підтримки сільських територій. Солтис (староста) цього села була визнана одним із кращих солтисів Польщі - за турботу про мешканців, проведення заходів, реалізацію проектів розвитку. До речі, солтис в Польщі працює на громадських засадах, має тільки добові за відвідання сесій ради гміни або комісій. Громадська позиція, соціальна відповідальність, турбота про свою домівку - ось що вражає та приємно вирізняє цих людей.

Сільські бібліотеки в гмінах також змінюють профіль і інтегрують супутні послуги. Переважно збудовані за кошти Європейського Союзу з залученням суттєвих власних внесків, вони зараз не лише видають книжки - сам вуйт гміни Дзержоньов Марек Хмєлєвскі визнає, що в цьому напрямку статистика падає - а є повноцінним громадським простором, що об'єднує мешканців гміни всіх смаків та поколінь. Тут є тематичні заняття для старших людей з різних ремесел, гуртки, де займаються талановиті діти, їхні вчителі створили цілу галерею цих творчих робіт. Тут, як правило, розміщується Інтернет-центр, люди зі слабким зором слухають спеціалізовану аудіо-літературу. Молодші діти мають свій простір для розвитку. Школярі можуть займатися спортом на майданчику. Навіть є студія звукозапису для музично обдарованих дітей. А велика інтеграційна зала об'єднує мешканців під час сільських імпрез, зборів, інших важливих подій в житті села. Це не просто сільська бібліотека. Це центр громадської активності, завдяки якому переконуєшся, що тут село живе.
Звичайно, за відносно короткий час вдалося вивчити лише частину цінного досвіду польських колег. Тому фіналом навчального візиту стало підписання меморандуму про співробітництво між Товариством «Земля Дзержоньовска», яке об’єднує гміни Дзержоньовського повіту, та Асоціацією органів місцевого самоврядування «Агенція розвитку громад Буковини», який передбачає подальші обміни досвідом у сферах муніципального управління, реалізацію спільних проектів та ініціатив.

Головним висновком навчальної поїздки стало розуміння того, наскільки активно може розвиватися відносно невелика сільська територія без суттєвих зовнішніх чинників зростання. Головна перевага – зростання конкурентоздатності через участь у численних програмах Євросоюзу з місцевого розвитку. Забезпечення прозорості надання послуг, сплати податків, місцевих зборів, створення оптимальних умов для розвитку бізнесу – це внутрішні резерви, які може і має використовувати громада. Члени делегації прийшли до стратегічного висновку, що європейський шлях розвитку є безальтернативним. Але разом з тим, навіть в українських реаліях, при відсутності великих програм підтримки ЄС, які працюють тільки для країн-членів Євросоюзу, можна знаходити чинники місцевого розвитку. Це – стратегування та планування, управління якістю, розробка та впровадження ефективної системи муніципальних послуг, перехід на електронне урядування, мінімізація корупції та створення інвестиційних майданчиків, використання ресурсного та туристичного потенціалу. Це кропітка робота день за днем, крок за кроком. Це відповідальні лідери та активні громадяни. Це співпраця всередині громади та між громадами. Це вміння окреслювати пріоритети, розуміти, куди прагнемо і як цього досягти. 
Чернівецький Центр розвитку місцевого самоврядування та об’єднані громади Буковини надзвичайно вдячні головному офісу програми «U-LEAD з Європою» та Південно-Західному хабу програми за організацію візиту.

Тетяна Татарчук (Чернівецький Центр розвитку місцевого самоврядування)



« повернутися до списку новин