Сокирянська міська територіальна громада
Чернівецька область

Залучення позабюджетних коштів у розвиток громади

 

 

На сьогоднішній день у багатьох на устах, те що громади стали володіти «великими коштами» їх бюджети зросли у декілька разів. Мало хто задумувався чому так відбувається, звідки беруться фінансові ресурси у громад?

Про одну із складових поповнення бюджету - залучення позабюджетних додаткових фінансових ресурсів ми вирішили поговорити з провідним спеціалістом з питань інвестицій виконавчого комітету Сокирянської міської ради Препелицею Наталією Іванівною, наразі є привід  - Наталя Іванівна працює  на займаній посаді з лютого 2016 року, тобто два роки.

І.М. Розкажіть, будь-ласка нам, що таке додаткові позабюджетні кошти і як вони можуть бути залучені?

Н.П. Додаткові позабюджетні ресурси – це кошти з державного бюджету, що надаються на розвиток об’єднаної громади і гранти від інших фінансових інституцій та інвеститорів на реалізацію проектів, що пройшли відбір на конкурсній основі.

Залучення додаткових позабюджетних коштів до міського бюджету як для мене так і для виконавчого комітету Сокирянської міської ради було новизною, адже часи змінюються і у розвиток громади потрібно вміти залучати додаткові ресурси. Два роки тому розпочались навчання, поїздки до різних міст в інші громади, де на різного роду заходах напрацьовуються навички з проектного менеджменту та вміння скласти логічну матрицю, SWOT – аналіз, бюджет проекту, що є невід’ємною складовою самого проекту. Що дало можливість досягнути відповідного позитивного результату.

І.М. Що включає в себе процес підготовки і написання проектів і скільки займає це часу?

Н.П. Для прикладу візьмемо субвенцію на розвиток інфраструктури. Згідно із постановою КМУ №200 від 16.03.2016 року умовами отримання цих коштів є підготовка відповідних проектів та передумова яких включає в себе обов’язковість включення цього переліку до плану соціально - економічного розвитку ОТГ на 2016-2018 рр., проекти, які містять будівельні роботи, розроблялись відповідно до вимог Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, затвердженого постановою КМУ від 11 травня 2011р. №560 (п.8 Постанови). Далі перелік проектів затверджувався відповідним рішенням сесії. Після цього починається підготовка проектних заявок за формою, затвердженою Мінрегіоном, відповідно до Наказу, передбачених п. 4 Постанови.

            Написання проекту – це досить складний процес і неможливо точно обумовити скільки часу він займе, адже в проектній заявці потрібно чітко виписати обґрунтування, для чого нам варто саме його реалізовувати, конкретні заходи, мету, кількісні та якісні результати – все це робиться за чіткими правилами проектного менеджменту, адже проект має визначені рамки початку і закінчення, бюджет, який в ході реалізації проекту потрібно чітко витримати, щоб потім надати відповідний звіт за освоєні кошти.

            Після того, як проект написано він подається разом з необхідними додатками для отримання висновку в Чернівецьку ОДА де на засіданні робочої групи з розгляду проектних заявок і за умови, якщо подана документація відповідає всім вимогам, комісія надає відповідний висновок. Наступним кроком після отримання висновку ОДА є подача пакету документів до Мінрегіону, де після його розгляду надається висновок, що є стартом до початку запланованих робіт.

І.М. Розкажіть нам будь ласка на що використані кошти інфраструктурної субвенції в 2016 році?

Н.П. В 2016 р. отримано субвенцію з державного бюджету на формування інфраструктури Сокирянської об’єднаної територіальної громади у сумі  – 2 млн. 306 тис. грн. Після отримання позитивних висновків по запланованих проектах, були розпочаті роботи. У той час, коли у всіх на устах постійно чути зауваження щодо якості доріг, освоєння коштів розпочали саме з ремонту доріг з асфальтобетонним покриттям  по вулицях: Сидора Воробкевича, Ярослава Мудрого, Василя Стуса, проїзної частини біля ПАТ «УКРТЕЛЕКОМ», Садова, Покровська. Кошторисна вартість робіт - 785,759тис. грн. Далі паралельно реалізовувались освітні проекти, адже діти - наше майбутнє, тому забезпечення нормальних умов у закладах освіти є досить вагомим питанням, тому наступними  кроками стали роботи, проведені в закладах освіти - капітальний ремонт системи опалення (теплотраса) ЗОШ  І-ІІІ ступенів у с. Коболчин та ЗОШ №1 в м. Сокиряни - 195,945тис. грн. На заміну вікон і дверей в  ЗОШ І-ІІІ ступенів у с. Коболчин витрачено 768,992 тис. грн. в тому числі співфінансування з міського бюджету – 44392 тис. грн. Слід зазначити, що до цього часу школа в с. Коболчин залишалася єдиною в громаді з часково старими вікнами. Дуже важливим був і капітальний ремонт спортзалу та допоміжних приміщень (душові, роздягалки, туалети) ЗОШ №1 І-ІІІ ступеня в м. Сокиряни. Загальна сума виконаних робіт – 475,489 тис. грн. Стан  спортзалу до ремонту важко описати словами: гнилі дошки, грибок, сморід, яким доводилося дихати дітям щоденно. Ще одним кроком вперед у покращенні умов став також капітальний ремонт зали ДНЗ «Дзвіночок» с. Коболчин, вартістю - 124,207 тис. грн.

            І.М. Що ви можете розказати про субвенцію на розвиток інфраструктури ОТГ з державного бюджету у 2017 році, на що спрямовано ці кошти?

            Н.П. У 2017 році загальна сума інфраструктурної субвенції -  1501, 2 тис. грн. на розвиток інфраструктури ОТГ, отже знову за тим порядком, пишуться проекти, у даному випадку два, на заплановані об’єкти:      

1. «Реконструкція та утеплення фасаду ДНЗ №2 «Барвінок» м. Сокиряни» - кошторисна вартість – 1246,984 тис. грн. З міського бюджету на реалізацію даного проекту виділено співфінансування в сумі 607,34 тис. грн. Реалізація проекту передбачена на два роки 2017-2018р.

2.«Реконструкція та утеплення фасаду ДНЗ «Дзвіночок» с. Коболчин» - кошторисна вартість – 862,686 тис. грн.

Кошти інфраструктурної субвенції освоєні в повному обсязі.

       І.М.:А які проекти реалізовано в 2017 році?

       Н.П: В 2017 році було подано 10 проектів та виграно два проекти на загальну суму 366,400 тис. грн.

Перший проект має назву «Розвиток та промоція використання сонячної енергії в м. Сокиряни». Джерелом фінансування є Німецьке товариство міжнародного співробітництва GIZ. Загальний бюджет - 149 тис. грн.(в т.ч. співфінансування з міського бюджету – 15  тис. грн.). Основними завданнями у виконанні проекту стала розробка «Комплексної програми енергоефективності, енергозбереження та раціонального використання енергетичних ресурсів міста Сокиряни на 2017-2021 роки», а також заміна 13 ліхтарів з лампами розжарювання на лампи на основі LED технологій біля комунальних установ ОТГ.

Дуже цікавим, успішно реалізованим став проект «Створення вільного екологічно-спортивного громадського простору для розвитку людського потенціалу». Джерело фінансування – Посольство Канади в Україні, Канадський фонд місцевих ініціатив. Слід зазначити, що це перший досвід, коли Канадський фонд підтримки місцевих ініціатив співпрацював з органами місцевого самоврядування, оскільки до цієї пори надавалась перевага у співпраці тільки громадським організаціям. Загальний бюджет проекту 217,4 тис. грн. (в т.ч. співфінансування міського бюджету – 40 тис. грн.). Основними завданнями у виконанні проекту стало облаштування екологічно-навчального та спортивного майданчикадля навчання та дозвілля дітей і молоді. Установлено вуличні тренажери, гімнастичний комплекс,  інформаційні стенди на екологічну тему, столи для настільних ігор, комплекс блоків пізнавальних ігор, лави, а такожогорожу майданчика.

        Дані проекти - це є перші кроки спрямовані на залучення додаткових фінансових ресурсів у розвиток  Сокирянської громади та неоціненний досвід співпраці з міжнародними грантовими програмами.

І.М. Поділіться будь-ласка планами на 2018 рік?

Н.П. На 2018 рік планів багато. На конкурс проектів державного фонду регіонального розвитку подано два проекти: «Реконструкція парку відпочинку в м. Сокиряни Сокирянського району Чернівецької області», кошторисна вартість робіт – 2718,517 тис. грн. та «Реконструкція і утеплення фасаду ДНЗ №1  «Веселка» м. Сокиряни, вул. Перемоги 6 Сокирянського району Чернівецької області» кошторисна вартість робіт – 527,096 тис. грн. Результатів конкурсу ще не оголошено

У 2018 році проходитиме реалізація проекту  реконструкції міні футбольного поля з штучним покриттям на території ЗОШ І-ІІІ ст. №1 м. Сокиряни кошторисною вартістю робіт – 3 676, 06653 тис. грн. також розробляється кошторисна документація на утеплення фасаду ЗОШ  І-ІІІ ст. №1 м. Сокиряни.

Також планується реконструкція території біля пам’ятника Т.Г.Шевченка,  облаштування автобусних зупинок на території Сокирянської об’єднаної громади, а кошти субвенції на розвиток інфраструктури спрямовуються в цьому році на покращення якості доріг Сокирянської ОТГ майже 2 млн. грн.

Сподіваюсь, що всі написані проекти будуть підтримані та плани стануть реальністю уже в поточному році.

 

І.М.  Від себе хочеться додати, що результативність написання проектів має зрости, так як 13 березня 2018 року в приміщенні Сокирянської міської ради відбулось навчання з проектного менеджменту, що проводилось експертом, заступником голови Чернівецької обласної громадської організації «Комітет виборців», директором Чернівецького Ресурсного центру підтримки місцевої демократії Ігорем Баб’юком за ініціативи Валентини Марівцан – начальника відділу організаційної, кадрової роботи, зв’язків з громадськістю, засобами масової інформації Сокирянської міської ради та ГО «Сокиряни Відродження». Учасників даного заходу було близько 50 –ти осіб, які виявили бажання змінити місто на краще.Отож, очікуємо результативних проектів від учасників тренінгу.

 

За розмову подякувала

Ірина Маковей



« повернутися до списку новин