Сокирянська міська територіальна громада

Чернівецька область, Сокирянський район

(Не)легальний ринок праці на Буковині. Чи реально витягнути тіньові зарплати на світло?

Дата: 25.09.2018 10:12
Кількість переглядів: 219

 

Легалізація зайнятості населення на даний час є важливою проблемою в трудових відносинах між роботодавцем і найманим працівником. Можна з упевненістю сказати, що не лише роботодавець винен у такому стані справ, а й сам працівник не завжди розуміє на що він погоджується. Розпорядженням Кабінету міністрів України від 5 вересня 2018 року передбачається проведення з початку жовтня масштабних перевірок, спрямованих на детінізацію зайнятості та доходів. Представники Державної служби з питань праці, Фіскальної служби, Пенсійного фонду, Нацполіції та інших органів державної влади розпочнуть «комплексні заходи, спрямовані на детінізацію зайнятості та доходів населення». В нашому інтерв’ю ми поспілкуємося з начальником Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області Михайлом РОМАНІВИМ щодо роботи, яку проводить пенсійна служба краю в цьому напрямку, та запланованих подальших кроків, спрямованих на донесення до населення – і роботодавців, і найманих працівників, – важливості офіційного працевлаштування.

– Ухиляючись від оформлення трудових відносин з найманими працівниками, роботодавець позбавляє їх права на основну та додаткову відпустки, на оплату лікарняного, на дотримання встановленої законодавством норми тривалості робочого часу, на допомогу по безробіттю, на соціальні гарантії, встановлені колективним договором, на соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві та пенсійне забезпечення. Погоджуючись на «тіньову» зайнятість, працівники повинні розуміти, що їх очікують ризики, пов’язані з захистом своїх трудових прав та соціальним захистом у разі скрутних життєвих обставин. Сьогодні всі, а особливо молодь і люди середнього віку, повинні зрозуміти, що від того, як вони сплачують внески сьогодні, залежить їхній майбутній соціальний захист, їхня пенсія. Неодноразово, спілкуючись з журналістами, наголошую на тому, що від рівня оплати праці сьогодні, залежить розмір майбутньої пенсійної виплати при досягненні працівником пенсійного віку, тому краянам варто усвідомити, що кожен місяць нелегального працевлаштування, кожна гривня отримана «в конверті» може суттєво вплинути на розмір майбутньої пенсії, – розпочав нашу розмову очільник пенсійної служби краю.

– Яка ситуація із нелегально працевлаштованими працівниками в області? Скільки все-таки буковинців працюють без «трудової» та в яких сферах ситуація найкритичніша?

Наразі нема такої офіційної статистики у сфері нелегальної праці. Думаю, цей відсоток у області, як і загалом в Україні, є доволі високий. Насправді таку статистику важко облікувати. Однак, за експертною оцінкою, на Буковині у сферах тимчасового розміщення й організації харчування, оптової та роздрібної торгівлі, транспорту нелегальна зайнятість досягає 20%-23% працюючих у цих галузях. 

Крім того, в області є певна кількість мінімізаторів – це ті підприємства, які платять зарплату менше або на рівні мінімальної. За даними реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування в Чернівецькій області 15,4% найманих працівників (від загальної кількості по області) роботодавці нараховують зарплату нижче мінімального розміру, використовуючи різні схеми мінімізації зарплати, такі як неповна зайнятість, зайнятість за договорами цивільно-правового характеру, інших та 7,2% – на рівні мінімального розміру.

Постійно проводимо з ними інформаційно-роз’яснювальну роботу, застерігаємо, що працівникам, які погоджують на такі умови оплати праці, не слід сподіватися на високі розміри пенсійної виплати в майбутньому, адже від розміру зарплати напряму залежить розмір пенсії.

У майбутньому в громадян, які працюють нелегально, при досягненні пенсійного віку може виникнути ситуація нестачі страхового стажу, необхідного для набуття права на пенсійне забезпечення. Адже з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення 60-річного віку, мають особи за наявності страхового стажу не менше 25 років. Кожного року кількість років, необхідних для призначення пенсії за віком у 60 років, буде збільшуватися на один рік, та з 1 січня 2028 року становитиме не менше 35 років. Тож кожний неоформлений місяць чи навіть день роботи може суттєво вплинути на набуття необхідного страхового стажу для реалізації права на пенсійне забезпечення. 

Завдяки роботі, яку провели фахівці пенсійної служби краю спільно з соціальними партнерами, з початку 2018 року близько 6,6 тис. найманих працівників та фізичних осіб-підприємців виведено «з тіні». Завдяки цьому додаткові надходження до бюджету Пенсійного фонду склали майже 4,7 млн. грн.

Михайле Васильовичу, а як бути із роботодавцями, як мотивувати їх офіційно наймати на роботу працівників? Яким чином можна все-таки вивести з тіні ринок праці?

 Ми постійно попереджаємо роботодавців про передбачену чинним законодавством відповідальність за використання найманої праці без укладання трудових договорів, мінімізацію зарплати, порушення законодавства про працю, однак, ситуація в області не змінюється.

Крім того, уряд зобов’язав органи влади і контролюючі органи до 5 жовтня 2018 року провести активну інформаційно-роз’яснювальну кампанію щодо неприпустимості допуску до роботи найманих працівників без оформлення з ними трудових відносин та після цієї дати доручено контролюючим органам забезпечити проведення в установленому порядку комплексних заходів, спрямованих на детінізацію зайнятості та доходів населення. Тож звертаючись до роботодавців-мінімізаторів, хочу нагадати їм про значну фінансову відповідальність за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі повної зайнятості, недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці та інших порушень законодавства про працю. Не сподівайтеся на безкарність, чітко дотримуйтеся вимог Кодексу законів про працю та Закону України «Про оплату праці»!

– Звідки пенсійна служба черпає інформацію щодо роботодавців, які мінімізують зарплату найманим працівникам?

– Згідно чинного законодавства на Пенсійний фонд України покладено обов’язок щодо формування та ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, джерелом наповнення якого є звітність роботодавців з єдиного соціального внеску. Тож ми щомісячно здійснюємо аналіз даних цього Реєстру по кожній застрахованій особі та формуємо переліки роботодавців, за звітністю яких наявні ознаки мінімізації зарплати та зайнятості працівників. Інформуємо Управління Держпраці та Державну фіскальну службу про необхідність здійснення контрольних заходів з питань дотримання такими роботодавцями законодавства про працю.

Слід зазначити, що незадекларована праця не є проблемою лише Пенсійного фонду, це «головний біль» для багатьох контролюючих структур з боку держави. Тут потрібне багатостороннє партнерство.

Дана робота проводиться спільними зусиллями через взаємні налагоджені стосунки з нашими соціальними партнерами. Це місцева влада, органи Державної фіскальної служби, управління Держпраці, центр зайнятості та інші, такі як асоціація профспілок та роботодавців. Тому, власне ми так і намагаємось будувати нашу роботу і співпрацювати в напрямку легалізації трудових відносин і заробітної плати, ліквідації прихованої зайнятості, оскільки це є одним з ключових напрямків роботи усіх державних органів.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь