A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Сокирянська міська територіальна громада
Чернівецька область, Сокирянський район

Гендерні аспекти реалізації реформи децентралізації влади на Буковині

Дата: 05.03.2019 17:08
Кількість переглядів: 368

 

 

У Чернівецькому Центрі розвитку місцевого самоврядування, створеному за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та Мінрегіону, відбулось засідання круглого столу «Гендерні аспекти реалізації реформи децентралізації влади на Буковині».

Нині в ОТГ Чернівецької області з 799 депутатів, 231 - жінки, що становить 28,9%. В той самий час представництво жінок у Чернівецькій міській раді жінки становлять 11,9%, а в Чернівецькій обласній раді - 15,6%.

«Такі результати доводять, що визначена в Законі «Про місцеві вибори» норма щодо необхідності представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах має становити не менше 30% загальної кількості кандидатів у виборчому списку. Таким чином по мажоритарних округах, де «гендерна квота» відсутня, жінок обирають більше, аніж по виборчих списках», - зазначив Тарас Прокоп, радник з питань децентралізації Чернівецького ЦРМС.

Окрім того, в 14 ОТГ Чернівецької області жінки становлять більше 30% від складу ради, в одній громаді - понад 50%, а в трьох рівномірний розподіл. Проте з 33 громад, тільки в чотирьох головами є жінки.

Про запровадження нового інституту радників голів ОДА з питань рівного представництва жінок та чоловіків розповіла Наталія Фрунзе, радник в.о. голови Чернівецької ОДА з даних питань. А виконавчий директор Центру громадських ініціатив «Синергія», знаний експерт з гендерних питань Наталія Батракова окреслила гендерний портрет області, проблемні моменти, які поки що не повною мірою знаходять своє вирішення через традиційні управлінські механізми, необхідність пошуку більш інноваційних підходів до розв'язання гендерних проблем через призму діяльності громад.

Серед обговорених під час круглого столу питань – потреби громад у  забезпеченні гендерно збалансованих послуг для всіх мешканців населених пунктів. Саме таким потребам має відповідати принцип гендерно орієнтованого бюджетування. Аналіз відповідних цільових програм місцевих бюджетів дозволяє побачити гендерні розриви в забезпеченні потреб жінок та чоловіків  у громаді,  дівчат і хлопців в освітній галузі, спорті, соціальній політиці тощо. Про це розповідав Дмитро Прокопець, радник з питань місцевих фінансів Чернівецького ЦРМС.

«Гендерний бюджет ? це не окремий специфічний бюджет. Це планування чи переструктурування доходів та витрат таким чином, щоб потреби населення, як жінок/дівчат, так і чоловіків/хлопців, були відповідно представлені в його статтях. Гендерне бюджетування охоплює гендерний аналіз галузі/програми/плану заходів чи сфери діяльності, на яку планується виділяти бюджет. Також гендерний бюджет – це бюджет в центрі якого не установи, а люди. Тому для ефективного ведення бюджетного процесу важливо розуміти гендерну складову своєї громади та вивчити потреби кожної соціологічної групи. Це дасть можливість спрямовувати кошти на задоволення конкретних потреб різноманітних груп населення громади, з розподілом за віком, статтю чи особливими потребами», - розповів Дмитро Прокопець.

   

Обговорювали учасники і питання жіночого лідерства, яке часто стає як рушійною силою при формуванні об’єднаної територіальної громади, так і допомагає процесам її розвитку. Так, староста села Керстенці Недобоївської ОТГ Вікторія Проскурняк поділилась досвідом підготовки проектів бюджету участі від свого села. За її словами, найважчим була не власне підготовка проектів, а здатність переконати людей у потрібності їх підготовки, вселити їм віру у власні сили, на ділі довести, що можна і треба гуртуватись задля спільної підготовки цікавих і потрібних проектів для села, а потім об’єднати зусилля мешканців при голосуванні, аби проект був підтриманий. Лише запал, внутрішнє переконання молодої лідерки села, поєднані з умінням переконувати дали змогу реалізувати два проекти бюджету участі і залучити кошти на розвиток села.

Важливо, що при формуванні бюджетів участі є важлива умова: вони повинні відповідати стратегії розвитку громади, бути відображеними в її плані дій. Тоді і сам стратегічний документ буде затребуваним,  його будуть читати і за нагоди коригувати мешканці. Також процес підготовки проектів має підтримувати  місцева молодь – адже саме її інтереси насамперед вони мають відображати. Тому створення молодіжних рад при радах ОТГ також є слушним: активні молоді люди в такому випадку долучаються і до стратегічної роботи, і до підготовки потрібних і реалістичних проектів, які відображають їхні потреби, і (що важливо!) – підтримується жвавий діалог між владою та мешканцями. Останні беруть активну участь у житті своєї території, комунікація є якісною і продуктивною, а користь від цих процесів отримує і влада, і громада. Також при таких підходах дається максимально врахувати і гендерні аспекти, які є найбільш чутливими в соціальній сфері.

Програма «U-LEAD з Європою» започаткувала важливу ініціативу формування Мережі жіночого лідерства «SHE LEADS». В рамках цієї ініціативи учасники мали змогу взяти участь у телемості Чернівці-Київ-Марганець (Дніпропетровська область), де відбувався регіональний Форум  «Жіноче обличчя децентралізації». Але вийшов він міжрегіональним: у прямому включенні в.о. голови Усть-Путильської ОТГ Наталія Фрей і директор Чернівецького Центру розвитку місцевого самоврядування Тетяна Татарчук поділились із колегами з Дніпропетровської області напрацюваннями та здобутками буковинських громад саме в контексті жіночого лідерства.

Під час обговорення  голови і представники громад висловили  готовність впроваджувати гендерно-орієнтоване  бюджетування та бюджети участі в діяльність ОТГ, активніше залучати потенціал старост у цих важливих процесах. Є розуміння, що в межах поглиблення комунікації з мешканцями ці механізми участі мають реалізовуватись на засадах гендерної політики. А в резолюції заходу, яка буде надіслана в центральний офіс Програми «U-LEAD з Європою», містяться пропозиції щодо:

  • Розширення Мережі жіночого лідерства і включення до неї не лише жінок-керівниць громад, а і старост сіл, які повноцінно представляють інтереси своїх населених пунктів у радах ОТГ, є генераторами і реалізаторами місцевих  ідей та проектів, працюють якнайближче до людей, знають їхні потреби і найкраще зможуть допомогти у впровадженні таких інноваційних інструментів управління  та комунікації, як гендерно-орієнтоване бюджетування та бюджети участі;
  • Необхідності впровадження інтеграційних заходів формату «Схід-Захід», «Південь-Північ» у рамках Мережі (як через інструменти Інтернет-зв’язку, так і через безпосередні навчальні поїздки в межах України). Ці заходи, окрім суто професійної функції – обміну досвідом та кращими практиками в різних сферах управління, мають ще і дуже важливу роль, яка через жіночу пасіонарність досягається якнайкраще: вони «зшивають» Україну, її регіони, які є дуже різними. Але водночас спільні проблеми, способи їх вирішення дозволяють досягти згоди швидко саме завдяки жіночим ініціативам і лідерству;
  • Необхідності запровадження заходів з вивчення досвіду зарубіжних країн, зокрема, країн Скандинавії, у впровадженні компонентів гендерної демократії, рівного представництва жінок та чоловіків у різних сферах життя, в тому числі в публічному управлінні та місцевому самоврядуванні.     
  •    Джерело:  Чернівецький ЦРМС.           


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь