ЯКУ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ НЕСТИМЕ СПОЖИВАЧ ПРИ НЕСПЛАТІ ЗА ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНІ ПОСЛУГИ
Вода в крані впродовж доби, - можливість приготувати їжу, прибрати в домівках, полити городи та багато інших благ, які стають доступні при наявності індивідуального водопостачання − це все так увійшло в наше життя, що без цих послуг ми вже не уявляємо наш побут. Майже кожен сокирянець − споживач житлово-комунальних послуг. Тож отримуючи ці послуги, ми маємо не забувати і про обов’язок вчасно за них сплачувати.
Закон України «Про житлово-комунальні послуги» передбачає такі види послуг:
- житлова послуга − послуга з управління багатоквартирним будинком;
- комунальні послуги − централізоване водопостачання, централізоване водовідведення, поводження з побутовими відходами (вивіз та захоронення твердих побутових відходів).
Відносини між надавачем та споживачем цих послуг регулюються Законом України «Про житлово-комунальні послуги», Цивільним кодексом України, Законом України «Про захист прав споживачів» та іншими нормами.
Слід пам’ятати, що законодавством передбачаються обов’язки і надавача послуг (вчасність, регулярність, якість послуг) та захист прав споживачів у разі порушення, а також обов’язок самого споживача вчасно та в повному обсязі оплачувати спожиті послуги. Санкції за заборгованість по житлово-комунальних послугах бувають різні: від пені - до відключення послуги, від попередження - до подачі позову до суду і стягнення боргів уже виконавчою службою.
У разі наявності боргу підприємство-надавач послуг має право звернутись до суду з позовом про стягнення заборгованості.
Надавач послуги має право притягнути споживача до цивільної відповідальності, визначеної статтею 625 Цивільного кодексу України, а саме: стягнути інфляційне нарахування на суму боргу за порушення боржником грошового зобов’язання та 3% річних від простроченої суми.
Стягнення заборгованості відбувається в першу чергу за рахунок грошових коштів боржника, інших цінностей, коштів на рахунках боржника в банках та інших фінансових установах. Якщо коштів та цінностей немає, то тоді справа доходить до нерухомого майна.
Статтею 26 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що виконавець комунальної послуги має право обмежити (припинити) надання відповідної комунальної послуги у разі непогашення в повному обсязі заборгованості протягом 30 днів з дня отримання споживачем попередження від виконавця.
У разі обмеження (припинення) надання послуги споживачеві, виконавець опломбовує санітарно-технічне та/або інше обладнання, що розташоване в багатоквартирному або ж приватному будинках.
Відповідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 (зі змінами) «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива», також боржнику відмовляють у субсидії, якщо наявна прострочена, понад три місяці, заборгованість з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, строк позовної давності якої не минув і загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Отже, боржники, загальна сума боргу яких перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів громадян (а це − 340 грн.), втрачають право на отримання субсидії.
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА САМОВІЛЬНЕ ПРИЄДНАННЯ ДО СИСТЕМ ЦЕНТРАЛІЗОВАНОГО ПИТНОГО ВОДОПОСТАЧАННЯ ТА ЦЕНТРАЛІЗОВАНОГО ВОДОВІДВЕДЕННЯ
Відповідно до Законів України «Про житлово-комунальні послуги», «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», Правил користування системами централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення в населених пунктах України затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 27 червня 2008 №97, приєднання до систем централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення здійснюється відповідно до технічних умов, виданих виконавцем послуг та розробленого і затвердженого в установленому порядку проекту на приєднання.
Не допускається будь-яке самовільне приєднання об’єктів водоспоживання до діючих систем централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення (включаючи приєднання до будинкових вводів, внутрішньо будинкових мереж або мереж споживачів).
Самовільним приєднанням до систем централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення вважається:
- приєднання до водорозбірної колонки за відсутності технічних умов;
- приєднання до систем централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення, здійснене за відсутності технічних умов;
- приєднання до систем централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення, здійснене із порушенням наданих виконавцем послуги з централізованого водопостачання / централізованого водовідведення технічних умов;
- приєднання до систем централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення, виконане без участі представників виконавця послуги з централізованого водопостачання / централізованого водовідведення;
- користування системами централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення без укладання із виконавцем послуги з централізованого водопостачання / централізованого водовідведення договору про надання таких послуг;
- самостійне приєднання до систем централізованого питного водопостачання та/або централізованого водовідведення;
- відсутність або невідповідність нормам розміщення споживачем засобів комерційного обліку води;
- зафіксовані виконавцем послуги з централізованого водопостачання / централізованого водовідведення факти пошкодження пломб, індикаторів впливу магнітного поля, втручання у роботу та виведення з ладу вузлів комерційного обліку води;
- використання води для господарських потреб з самостійних протипожежних систем, що живляться від спільних мереж;
- недопущення чи перешкоджання виконавцю послуги з централізованого водопостачання/централізованого водовідведення у встановленні чи опломбуванні вузла комерційного обліку чи його елементів, проведенні обстеження мереж водопостачання та водовідведення споживача та їх обладнання, знятті показників засобу обліку.
Споживачі, у яких виявлено порушення, підлягають відключенню від системи централізованого питного водопостачання та/або централізованого водовідведення, а витрати на від’єднання/приєднання оплачуються цими споживачами.
Використання питної води для поливу дворових і прибудинкових територій та зелених насаджень, а також інших витрат води для утримання будинків, зокрема прибирання місць загального користування, без засобів обліку не допускається.
Факт самовільного приєднання до систем централізованого питного водопостачання та/або централізованого водовідведення фіксується представником виконавця послуги з централізованого водопостачання / централізованого водовідведення за участю споживача, який самовільно приєднався до цих систем, про що складається акт про виявлення самовільного приєднання та/або самовільного користування.
Якщо споживач відмовляється підписати акт, він підписується представником виконавця послуги з централізованого водопостачання / централізованого водовідведення та не менше ніж двома свідками з обов’язковим зазначенням їх персональних даних; при цьому в акті робиться відповідний запис про таку відмову.
У разі незгоди споживача з діями виконавця послуги з централізованого водопостачання/централізованого водовідведення споживач може оскаржити їх в установленому законом порядку.
У разі самовільного приєднання до систем централізованого питного водопостачання та/або централізованого водовідведення виконавець послуги з централізованого водопостачання/централізованого водовідведення проводить розрахунок витрат води за пропускною спроможністю водопровідного вводу при швидкості руху води в ній 0,7 м/с та дією її повним перерізом цілодобово або з урахуванням графіка подачі води.
Розрахунковий період при самовільному приєднанні встановлюється з дня початку такого приєднання. Якщо дату початку самовільного приєднання виявити неможливо, то період самовільного користування становить тридцять діб.
Протягом березня-квітня 2023 року спеціалістами КП «Сокиряни-благоустрій» виявлено 8 фактів самовільного приєднання до системи централізованого водопостачання. До порушників були застосовані наступні міри:
- порушники сплатили згідно розрахунку витрат води за пропускною спроможністю водопровідного вводу при швидкості руху води в ній 0,7 м/с та дією її повним перерізом цілодобово (сума коштів склала приблизно 25 000грн з кожного порушника).
Також, станом на кінець квітня 2023 року майже 60 водоспоживачів не мають індивідуальних лічильників води. Причини переважно економічні, і схема така: мешкають троє, зареєстрований і сплачує по нормі – один, різниця в фактичному споживанні води – прямі збитки підприємства.
КП «Сокиряни-благоустрій» рекомендує споживачам без будинкового/квартирного обліку водоспоживання якомога швидше подбати про встановлення індивідуального лічильника води.
Коректний облік спожитої води формує колективну відповідальність за спожиту послугу і бережливе ставлення до водного ресурсу міста та країни.
З питань встановлення лічильників води слід звертатися до КП «Сокиряни-благоустрій», за адресою:вул. Центральній,
«Забувають» наші споживачі і вчасно та в повному обсязі оплачувати спожиту воду… Так, зокрема, контролерами підприємства, при контрольних перевірках не рідко виявляється суттєва різниця між використаними кубами води та оплаченими. Іноді ця різниця складає більше 100м3, а це понад 5000грн.
З огляду, на вищевикладене, КП «Сокиряни-благоустрій», яке є надавачем житлово-комунальних послуг на території Сокирянської територіальної громади, наполегливо радить не накопичувати борги, адже підприємство вимушене буде вирішувати питання та стягувати заборгованості в примусовому порядку.
ТРИ ЕТАПИ БОРОТЬБИ З БОРЖНИКАМИ
КП «СОКИРЯНИ-БЛАГОУСТРІЙ»
1-й етап боротьби з боржниками – комунікаційний
Ситуації бувають різні. Хтось захворів і не сплатив заборгованість своєчасно. Хтось купив квартиру і не живе в ній. Хтось виїхав за межі міста. У кожного свої поважні причини. В такому випадку важлива взаємодія між виконавцем послуг та споживачем.
Зокрема, КП «Сокиряни-благоустрій» щомісяця надсилає боржникам повідомлення про сплату заборгованості із зазначенням суми боргу, граничного терміну сплати та роз’ясненням дій підприємства в разі несплати боргу.
З боржниками, які співпрацюють з підприємством і вживають всіх заходів, щоб якнайшвидше погасити заборгованість, укладаються договори реструктуризації (розстрочення боргу на певний період з обов’язковою умовою вчасної сплати поточних платежів).
ІІ-й етап боротьби з боржниками – стягнення боргу у судовому порядку
Стягнення боргу у судовому порядку — неприємна справа, але результативна. Процедура стягнення заборгованості у судовому порядку складається із кількох етапів:
- звернення з позовом до суду;
- отримання рішення;
- примусове стягнення заборгованості виконавчою службою.
На цьому етапі до боргу додаються додаткові витрати: пеня, інфляційні нарахування, 3% річних, судові витрати та виконавчий збір.
ІІІ-й етап боротьби з боржниками – санкційний
Бувають такі ситуації, коли людина принципово не сплачує нарахування: ніякі вмовляння, розмови, повідомлення, пеня та судові рішення не допомагають. Якщо ситуацію так і залишити, боржник продовжуватиме користуватися послугами, а борг далі зростатиме. У такому випадку до боржника застосовують примусові заходи: обмежують у користуванні послугами шляхом відключення (перекриття водопровідної мережі) від централізованого водопостачання.
Адміністрація КП «»Сокиряни-благоустрій»